2 0 1 8

 
Snart är det ju nyår så tänkte precis som alla andra år sammanfatta de senaste 12 månaderna. (Teorin gick bra förövrigt, gick ur rummet med ett leende på läpparna). Nåja - till listan. Det har ju vart ett tungt år för mig, men ska göra så gott jag kan. 
 

✦ Dessa sånger kommer påminna mig om 2018:

Bubblare:
💞Better Now – Post Malone - borde egentligen toppa listan för har ju lyssnat sönder denna
💞Vill inte ha dig – Hov1
💞Think Before I Talk – Astrid S
💞Put Your Hands Up för Sverige  – Samir & Viktor jag menar tokälskade denna VM-sommar <3 

✦ Min största personliga framgång i år är
ATT. JAG. KLARADE. DET.
nej men herregud. tvivlade på det MÅNGA gånger. senast igår. 
 
✦ Det här gjorde jag 2018 som jag aldrig gjort förut
Tänkte säga flyttade till asien men det stämmer ju inte, det var ju faktiskt andra gången. Fick tänka hårt och länge men självklart har jag gjort en massa saker. Ett urval: 
👉Börjat aktie/fondspara på riktigt. Går ju fullkomligt åt skogen den här hösten since vår politik är allt och framförallt ingenting. men kul innan dess!
👉Skrev en kandidatuppsats 
👉Anordnade en riksmässa
👉Badade i östersjön
👉Var toastmaster på två sittningar 

✦ De här utomlandsresorna gjorde jag:
- Singapore, ganska givetHar självklart inte besökt allting men det har jag ju inte i göteborg heller så. 
- Malaysia, PenangLangkawi, Johur Bauru
- Borneo-ön, Kota kinabalu (malaysia)
- IndonesienBali (Uluwatu, Ubud, Seminyak), Nusa Penida, Nusa Lembongan 
 
 
Favoriterna var helt solklart Borneo, dit åker jag gärna igen och utforskar mer av naturreservaten där. Ska vara fantastiskt! Även Penang var en vinnare! Ligger ish mellan Kuala Lumpur och Langkawi och är en liten ö som är helt fantastiskt mysig - genuiun lokal miljö och samtidigt otroligt vacker natur. Rekommenderas! Jag flyger  väldigt sällan annars, mellan maj 2015 och juli 2018  har jag bara flugit en enda gång, och vart så himla medveten om det det här halvåret - alltså hur stor påverkan det har. Många resor har dock varit via buss, färjor osv men ja. Fram och tillbaka över jordklotet är ju inte det bästa precis. 
 
✦ Det här saknade jag 2018
Trygghet. punkt. 
 
✦ Det här datumet från 2018 kommer jag minnas
fredagen den 13 april, men det vill jag helst bara glömma. Resten är bara en enda stor dimma. 
 
 
✦ Det här var det häftigaste som hände 2018
Kan inte påstå att detta var en nyhet, men hur liten världen är. Eller alltså hur lika många människor är trots att vi växt upp i helt olika delar av världen (ska dock absolut erkänna att majoriteten av mina vänner är från västerländsk kultur) som man ofta kanske har en del fördomar om. 

✦ Mina största karriärsmässiga framgångar
har faktiskt tre saker jag är extra stolt över i år. Först ut är C-uppsatsen som blev klar i stort sett en månad innan inlämningstid, vilket iofs delvis berodde på att jag var så förvirrad att jag la hela mitt existerande fokus på just uppsatsen. Att sen få den godkänt utan några problem var ett stort pris! Näst på tur är att jag faktiskt klarat skolan den här hösten. Det har nog varit första gången någonsin som jag känt att jag behövt kämpa? Eftersom jag haft fyra kurser samtidigt blir det lätt att man lägger mer krut på de "lätta" kurserna men alla har ju varit lika viktiga att klara för min examen. Har dock inte fått mina betyg än - så ska inte prata för mycket - men bara att jag faktiskt orkade hålla ut och kämpa ända in i slutet var stort för mig. Och oavsett hur det egentligen går har jag med mig känslan att när jag gick ut från båda mina tentor var jag nöjd och stolt och visste att jag gjort mitt bästa. Det tredje är att jag lyckades få mitt jobb, även över skype på distans. 
 
Efter kontraktskrivning och innan jag skulle iväg på julfest med nya kollegorna! 
 
✦ Årets ångest
den här punkten är typ skrattretande, vad har inte varit ångest i år?haha..... 
alltså. rent jävla krasst nu. Har det inte vart cancer har det vart polisförhör, har det inte vart hjärtproblem har det varit alzheimers, har det inte varit alzheimers har det varit vänner som vände ryggen för att allt det här helt enkelt inte passade in i deras liv. Som om det passade in i mitt. Och så ska man vara så tacksam jämt - alltid se framåt och hålla huvudet högt och se det positiva. Och visst har jag varit tacksam också, men tacksamhet är dessvärre inte starkare än allt det där andra som river ner en och jag har inte orkat vara stark. inte över huvud taget. och det har fått vara så. Det har inte gått att göra på något annat sätt, jag har verkligen verkligen behövt all den här tiden att acceptera allting. Sen kan man inte se det så föralltid, vilket gör det så skönt att det kommer ett nytt år. Bara en markering att vi lämnar något bakom oss. Det är ju en inställning och den går ju att ändra varje dag, såklart, men nu har det fått ske gradvis och nu är jag redo att släppa taget allt mer och det ser jag fram emot. 

✦ Det här kommer jag sakna från 2018
det är faktiskt bara EN sak - sommarvädret vi hade i år. gud vad fint det var. resten av året glömmer jag gärna fort. Eller ja i och för sig, om vi ska vara lite positiva också har ju detta varit lite av ett transportår - från en punkt i livet till en annan. Det är ju något som förmodligen inte kommer hända på några år igen. 

✦ Mitt bästa citat
Det har gjort mig gott att släppa taget. Kanske inte alltid mitt uppe i, men idag är jag glad över saker som hänt. Jag har fått perspektiv, och självrespekt. Jag är starkare. 

✦ Den bästa filmen jag såg
Hm om vi tänker biofilmer har jag vad jag minns bara varit på två, Utøya och A star is born. Vill verkligen se Unga Astrid, tror att den hade gått hem hos mig. Nej men gud vänta!!! Ted - För kärlekens skull såklart!!!! ÅH vad jag älskade den filmen. 5 januari såg jag den, så det räknas. 

✦ Det här önskar jag att jag hade gjort mer
Ätit fler dumplings haha. Nej men.... hm jag vet faktiskt inte. Jag har ju liksom inte velat göra någonting, mest isolera mig bland folk. Det vill säga inte vara ensam men ha noll krav på social interaktion. Haha, driver inte. 
 
✦ En minnesvärd händelse januari - mars
Detta är ju ingen händelse men vill ändå ha med min lägenhet här för det var en sån sorg att flytta ur den. Min trygga borg under två år. Gud vad jag har älskat den här lägenheten, trots ministorleken och bara ett enda rum. Här har jag fått vara bara mig själv. Saknar verkligen att ha ett hem som bara är mitt, mina saker och mina regler. Men den tiden kommer ju igen, det vet jag ju. I alla fall väldigt tacksam över att ha haft ett hem som jag älskat så mycket, det har ju såklart hjälpt jättemycket. 
 
✦ En minnesvärd händelse april - juni
Malin och Zachis överraskningsbröllop! Sååå mysig dag. 

✦ En minnesvärd händelse juli - september
Mini-semestern till Koster! Tänk att nästa sommar har jag alltså 6 veckors betald semester. Herrejesus. Okej, lär ju inte ta ut 6 veckor men 4 i alla fall. Min första riktiga semester. Ska njuta 130%
 
✦ En minnesvärd händelse oktober - december
När Hanna och Mamma kom till Singapore! Det var fint, att få visa upp min stad. Lite regnigt från och till men också supersol och strandhäng där en komodovaran plötsligt nästan gick rakt över mig där jag låg och solade. hehe, det var kul. 
 
✦ Min födelsedag 2018
Den var bra! En sushilunch och sedan födelsedagsfest hemma hos mig, lite för mycket folk för den lilla läggan men mindes den dagen med värme otroligt länge efteråt. Bara folk jag brydde mig om och det är så jag vill fira alla mina födelsedagar, med nära och kära. 

✦ Det här lärde jag mig 
Jag gjorde ganska många saker som egentligen var tvärt om emot hur jag mådde, nästan bara för att bevisa att det går. Inte en enda gång sedan jag kom hem har jag längtat tillbaka till Singapore. Inte att det var hemskt, jag älskar trots allt staden, men jag var så fruktansvärt olycklig. Det gör nästan ont att se bilder för i efterhand vet jag att jag faktiskt kanske borde åkt hem. Det tärde så mycket på mig att känna att jag kastade bort terminen där, vilket jag dock absolut inte gjorde, för att jag var ledsen trots att jag verkligen behövde vara just ledsen. Jag kanske klarade av att vara kvar men det betyder inte att jag borde varit det. Även om jag lärde mig mycket var det också mycket som förstördes. 
 
 
 
✦ Det här fick mig att må bra
Att inte känna mig ensam. Herregesus vad jag stundtals känt mig så läskigt ensam. Tror många människor känner så, trots att vi egentligen inte är ensamma. Men har varit ensam i mina tankar och känslor och att då få rum att prata, ventilera, älta och resonera kring saker har gjort mycket för mig. En så enkel sak som ett sms med tänker på dig har gjort en så stor skillnad. Så ja, människor som har visat att de brytt sig och förstår har betytt mycket. 
 
✦ Det här ser jag framemot med år 2019
Ny stad, nytt jobb, nytt liv. Det ska verkligen bli så roligt att få göra något nytt och jag minns att de första nätterna efter att jag blev erbjuden jobbet kunde jag verkligen inte somna. Ingenting ovanligt i sig detta år men då var det för första gången på grund av ett pirr i magen av exaltering. Tror det här kommer jättelägligt för mig, hemma men ändå eget. Tryggt och nytt på samma gång. Klockrent. Det börjar verkligen ett nytt liv nu. 
 

LÄS TIDIGARE ÅRS LISTOR;


 2012 → HÄR     |     2013 → HÄR
2014 → HÄR     |   2015 → HÄR 
2016 → HÄR     |    2017 → HÄR

1
Angelica Wåhlin

Väldigt intressant läsning!