året som gick

⋆ Vilka sånger kommer påminna dig om 2016?
Måste nog säga The Ocean med Mike Perry här, den skriker 2016 tycker jag. Kan även bero på att jag förknippar den så starkt med maj och de sista månaderna på får första termin mot personalvetare. 


Andra som toppar:
Aint My Fault | Zara Larsson
Dancing on my own | Calcum Scott
Africa | BACALL

⋆ Vem har du umgåtts med mest?
Johanna och Linn skulle jag tippa på. Inte mig emot ;)))) 

⋆ Har du blivit bättre på något?
Jag det senaste halvåret har blivit bättre på att vara ärlig mot mig själv med vad jag vill, vad jag måste göra ändå och med var som är okej att strunta i. typ. Och (akademiskt osv) så har jag har blivit bättre på att strukutera upp min vardag och skapa balans mellan plugg och nöjen och viktiga utgifter med mindre viktiga. 

 

⋆ Vad var extra dåligt med året?
Jag är alltid dålig på långdistans. JÄTTEdålig dessutom. Ska bli mycket bättre på att vårda om de relationer som inte befinner sig i Örebro! 

⋆ Vad var extra bra?
Att bo själv i ett hem som jag har skapat själv! alltså ä l s k a r <3 min lilla etta. Det har faktiskt varit en jätteguldkant, framförallt efter att ha bott som jag bodde i våras i ett kaosartat hem med folk som använde min handduk för att torka upp vattenläcka i badrummet och sen lämna den på golvet i en blöt hög :)))))) 

⋆ Lärde du känna några nya människor?
Är det något jag gjort detta år så är det att lära känna människor!! Att flytta till en helt främmande stad helt själv tenderar nog oftast i det och universitetet likaså. 

⋆ Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Flyttade hemifrån, fick förstahandskontrakt på lägenhet, BÖRJADE LÄSA TILL KANDIDAT 

 

⋆ Vad var din största framgång på jobbet 2016?
Jobbet och jobbet... har ju inte jobbat så mycket. Men sommarjobb fick jag, 2 av över 50 sökande! Får väl säga det. Och trots 3h pendling varje dag hade jag extremt kul och trivdes himla bra, och i juli jobbade jag himla mycket vilket var tacksamt för augustilönen. 

⋆  Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Mycket gladare vill jag påstå! Har haft mina dippar, men förra hösten/vintern var inte.alls.kul. och allt efter det har egentligen bara blivit bättre. Skrattat så mycket i år! Ja, mycket gladare har jag varit! <3 

⋆ Vem saknade du?
Framåt hösten har jag haft en del hemlängtan faktiskt, hem till mitt göteborg och fira jul med familjen. En tenta som vart riktigt tung har tärt ganska mycket på mitt huvud och det är så skönt att vara hemma ett tag och ladda om.

⋆ Vart reste du under 2016?
Alltså deppigaste svaret på den här frågan eller vad (?), men har enda stället jag besökt och inte bor på är Stockholm. Vilket i och för sig inte är konstigt med tanke på allt annat nytt i livet detta år. Trot inte att nästa år kommer ha fler resor vilket är lite tråkigt, men ska försöka spara ännu mer pengar under våren och så får vi se till sommaren. Antar att studentliv och resor inte alltid klaffar så bra men man vet aldrig. 

⋆ Vilka ser du som de största händelserna under året?
Givetvis allt det jag redan sagt med lägenhet och flytt och plugg och så vidare men för att vara varierande var det också himla roligt att se min bror ta studenten! Verkligen bra start på sommaren att torsdag göra sista examinationen, ha en fantastisk klassfest, ta morgontåget för stundenten på fredagen, se håkans ullevi-konsert på lördagen och fira systers födelsedag och universitets-examen på söndagen och därefter starta jobbet på måndagen. fullt upp med endast roliga saker! 

⋆ Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Svår fråga, men ska lägga upp ännu tydligare budget tror jag. Har ett bra system nu som funkar utan att jag behöver äta samma matlåda i 8 dagar (vilket jag aldrig skulle klara av) men kan bli bättre på att i förväg planera inhandling och storhandla mer. Lägger i nuläget 1200 kronor på mat i månaden vilket ändå känns rimligt, men planerar jag mer kan jag säkert ha samma budget men köpa mer ekologiskt, vegetariskt och veganska substitut. Alltid kul att testa nytt! 

⋆ Tror du 2017 kommer bli lika bra?
MINST lika bra (!), sålänge jag får vara kvar på min utbildning.. Jag skrev en tenta den 22e december och om jag inte klarar den får jag inte fortsätta vilket är jättejobbigt såklart. Men, det är inte över än och jag har ändå gått därifrån med vetskapen att jag gjort precis  a l l t  jag kunnat vilket någonstans ändå lugnar mig och känns bra i magen. Annars får vi se vad som händer men bra ska det nog bli ändå! 

⋆ Vad kommer du sakna från 2016?
Pirret! Örebro är liksom inte nytt och spännande längre.. och visst, jag trivs absolut minst lika bra ändå och jag har ju byggt upp ett hem där nu, men nyförälskelsen börjar väl smått lägga sig. Kommer och går, antar jag. Men med tanke på hur fort det här året har gått kommer resterande 2 vara över innan jag hinner tänka, och vart det än bär av då kommer med största säkerhet få mig sakna den här tiden. Njuter verkligen av att vara där jag är just nu! 

⋆ Vad gjorde du på din födelsedag?
Det var min 3e dag i Örebro och min första dag på nollningen! Hade pratat med en del tjejer i klassen dagen innan men kände inte en människa. Så gick på musikkväll och mitt lag vann (såklart) och sedan minns jag inte så mycket mer. Ville inte direkt uppmärksamma det första gången jag träffade alla, haha, men jag var lika glad för det!  Och så var det så galet mycket snö och det blir jag alltid extra glad för! 

 

⋆ Vad önskar du att du gjort mer?
Sparat mer pengar! Det är ju ett jättetråkigt svar egentligen men det kändes som en stor omvändning att gå från att gå från att spara majortiteten av sin lön till nästan ingenting. Känner samtidigt att sådant kommer. Detta år HAR krävt mycket pengar, genom resor fram och tillbaka och att inreda EN HEL lägenhet och betala flera flera tusen i räkningar varje månad. Men jag har gjort så gott jag kunnat och sparat det jag kan, så får ändå ge mig klapp på axeln för det. Det har trots allt gått till vettiga saker (förutom nollningen, möjligtvis). 

⋆ Vad spenderade du mest pengar på?
Lägenheten, garanterat. Eller ja om vi ska vara såna så hyra (pga satans jävla dyrt) men rent frivilligt så  → lägenheten. Och det är motsägelsefullt nog mot ovanstående punkt absolut ingenting jag ångrar för jag trivs verkligen med det jag har köpt! Sedan kom jag ändå rimligt billigt undan, största utgiften är ju soffan, men det blir ju rätt svårt att klara sig utan kastruller och knivar och bestick och allt sådant. 

⋆ Dina planer inför 2017?
Ja, det är ju lite oklart fortfarande men planen ÄR att fortsätta plugga. Det bara måste gå och då blir det den ökända Layder-tentan och B-uppsats som står på schemat. Kommer oavsett läsa en extra kurs vid namn Public Realtions och planerad kommunikation och har även sökt in till Örebros studentkör, vilket hade vart väldigt roligt att bli med i. Vi får se lite helt enkelt, händer inte 1 så händer 2 och så kanske det blir ett himla kalas av det. 

 

⋆ Och så slutligen; Vad ser du mest framemot med år 2017? 

Förra året skrev jag såhär:
"att börja ta hand om mitt lilla hjärta istället för att släpa det på marken bakom mig, utan att låta som ett emokid 2007. Kommer väl på något, tänker jag. Är så sugen på att åka iväg till sol så kanske faktiskt gör det. Tror jag behöver lite inspiration för att orka börja jobba mer igen. Är helt slut i hela kroppen efter 7 månaders total ångest. "

Och det känns bra att det faktiskt gick, även om jag då trodde jag skulle jobba istället för att plugga vilket jag i efterhand är så glad för att jag inte gjorde för det hade jag nog inte orkat. I år ser jag mest fram emot att i att landa i allting. Inte en massa förändringar hela tiden utan bara få ha min trygga plats och jobba på och satsa ordentligt. Och så blir det Coldplay i sommar! Nä jag vet inte jag ska ärligt talat bara njuta av att vara på en bra plats i livet och trivas med det. Vilket känns otroligt skönt. 

LÄS TIDIGARE ÅRS LISTOR:
2012 → HÄR    |    2013 → HÄR
2014 → HÄR     |    2015 → HÄR