IT'S THE MOST WONDERFUL TIME OF THE YEAR

VÄNNER!! DET ÄR JUL!!! MIN FAVORITVECKA PÅ HELA ÅRET!!!
Oavsett om ni firar med vänner eller familj eller vad ni än har för er hoppas jag ni får fina dagar utan stress och ångest och allt sånt som verkligen kan höra julen till. 

 
 
~ 6 julsnabba 

Pepparkakor eller lussebullar?
Hmmmm pepparkakor med mögelost tror jag! Tackar inte nej till en lussebulle men pepparkakor är något speciellt ändå. STÖRSTA BESVIKELSEN när jag köpte en pepparkaka i Singapore och det var någon förhårdnad sockerkaka typ? herregud 

Skumtomtar eller knäck? 
Egentligen inget superstort fan av något av dem men gjorde knäck med hanna och henrik förra helgen och det blev SÅ gott! Krämigt istället för hårt, så tar nog knäck ändå.

Julkorv eller julskinka?
solklart JULSKINKA. Vill dock testa vegetarisk julskinka, har läst så mycket om det i år och alla säger att den är jättegod att griljera i ugnen precis som vanlig julskinka. Tror att nästa år kommer vara mycket mer vegetariskt för min del (alltid svårt att få in vid högtider tycker jag, när man inte bestämmer maten själv). 

 

Revbensspjäll eller Janssons?
Janssons! Har aldrig vart en tradition att ha revbensspjäll på julbordet hos oss. 

Glögg eller julmust?
alltså... tycker typ inte om glögg? julmust för mig är jul i ett glas. älskar det. 

Ge eller få?
Älskar ju att få presenter men det är något speciellt att ge, man blir ju så glad själv när man får ge bort något som andra blir glada över. Vi har dragit ner väldigt mycket på julkappar inom släkten, nu lottar vi en persn var som ger vi en symbolisk sak för 100kr och sjänker 400kr och det tycker jag är en himla bra grej. 

 

5  julfavoriter 

Favoritjulfilm?
Detta är faktiskt bara sen förra året då jag såg den första gången (katastrof, jag vet), men polarexpressen!! Sen tycker jag harry potter är obligatoriskt i mellandagarna. 

Favoritjulkalender?
Sunes jul eller greveholm! 

Favoritjullåt?
Kan INTE bara välja en så här får ni ett urval: 

🎄Walking in a Winter Wonderland – Matt Wertz
🎄
Välsignelsen – Triple & Touch
🎄Grown-Up Christmas List – Jordan Smith
🎄Christmas Lights – Coldplay

Favoritjuldoft?

J U L G R A N <3 

 

~  4 om jultid 

När är det dags att pynta?
Jag pyntar gärna första omgången runt 1 advent, sedan julgran och tjofrejs kanske 1-1,5 vecka innan julafton. Hellre tidigt upp och tidigt ner än sent upp och sent ner! Vill ju peppa och mysa in uppladdningen <3 

När får man ha gran? 
Älskar "får" haha. Jag tycker runt 15-20 december är lagom att sätta in granen. 

När öppnar man presenter på julafton?
Vi har ändrat vår jultradition lite senaste åren. Numera samlas familjen hemma hos mamma och äter frukost tillsammans på julafton, och så byter vi paket efter det. Sedan traskar vi över till min moster och firar med släkten klockan 14. Beroende på ålder på barnen kommer tomten någon gång mellan 5 och 7 och då öppnar vi en i taget sen. 

 

~  3 julpersonliga 

Vad är bäst med julen?
Jag har ju en väldigt bra relation till julen, det är min bästa dag på året och det har jag ju min familj och släkt att tacka för. För mig är det bästa med julen att den för samman människor. Tyvärr upplever jag att många känner sig väldigt ensamma under julen men ser allt mer och mer att folk gör sina egna traditioner - firar med vänner, åker utomlands eller vad som nu passar bäst. Det finns inget rätt eller fel i hur man ska fira (eller inte fira) jul. Häromdagen var jag medbjuden när mammas kompis bjöd in till "champagne-och-jordgubbstårta-fest" för att fira vitersolståndet - det vill säga att det från och med nu blir ljusare varje dag. Den traditionen ska jag LÄTT anamma, så nästa år kan mina vänner räkna med en champagneinbjudan. 

Vad ska du göra på julafton?
Fira med familjen! Först hemma hos mamma och sen på andra sidan trädgården hos min moster, samma som alltid. I år är vi dessutom utökats till 18 personer då min kusin fick sitt andra barn i förrgår, HUR MYSIGT <3 Ser verkligen så mycket fram emot. Men först är det "lilla julafton" imorgon. Om vi är exakt samma personer som firar då? Japp haha. Men älskar verkligen att fira jul med hela gänget <3 

Nyår då?
Det kanske faktiskt blir en spontan kortisresa till sälen! Jag och anna fick inte tag i att hyra någon stuga så la det på is, men eventuellt kunde vi haka på några killkompisar bara tre dagar och det vore väldigt kul. Jag har ju länge hatat nyår pga så mycket press på att göra coola saker med 100 närmsta vänner (haha men typ). Varje år tänker jag att jag ska göra "ingenting" och varje år får jag total ångest dagen innan och ba fuuuuuck :)) Men fira med kompisar är planen i alla fall!

 
God jul <3