när det lider mot jul

 
- julafton 2001 
 
🎄Pepparkakor eller lussebullar? 
Blir nor lussebullar ändå, (med russin och saffran!) men äter mer pepparkakor. Nej jag vet inte, båda!!

🎄 Skumtomtar eller knäck? 
Hm, knäck tror jag. Men är inte så värst förtjust i något av det. 

🎄 Ischoklad eller marsipan? 
Hallå var e brända mandlar i den här listan? Marsipan, men just julmarsipan är inte min grej. Gillar det på prinsesstårta typ?

🎄Köttbullar eller prinskorvar? 
Köttbullar givetvis. Mamma gör grymma köttbullar så kan äta dom som snacks. Allvarligt alltså. 
 
- julafton 2012

🎄 Julkorv eller julskinka? 
Julskinka! Gillade inte det fram till för kanske 2 år sedan, nu kan jag crava det! Julvört med lite skinka (ska va tunn men salt!) åååååh längtar.

🎄 Lax eller sill? 
Lax, men inte rå eller rökt. Haha så inget i detta sammanhang. 

🎄 Sylta eller pastej? 
Men asså 1911-tals lista?

🎄Paradis eller Aladdin?
Paradis är väl den ljusare varianten? Gul? Säger den iaf.
 
- julafton 2011

🎄Revbensspjäll eller Janssons?
Janssons, har inte revbenspjäll på julbordet i vår familj. Gillar egentligen inte ansjovisen men min moster är snäll och gör det väldigt diskret så tycker om hennes otroligt mycket! 

🎄 Glögg eller julmust? 
Julmust! Givet! Lätt!

🎄 Rödbetsallad eller dopp i grytan?
Rädbetssallad ååååh gott. Har inte ätit mitt första julbord än blir så sugen nu!!

🎄 Ris a la Malta eller gröt? 
Gröt! Är inget jättefan av ris a la malta men gillar varma hallon heheh
 
🎄 Hemma eller borta? 
Hemma! Eller ja, vi bor granne med min Moster och Morbror där vi brukar fira så är ju typ hemma. Men i sverige med min familj i alla fall. 

- julafton 2012

🎄Utomlands eller Sverie?
Haha ja Sverige. Fast ja hade alla följt med hade jag väl kunnat tänka mig en varm strand någonstans, men helst sverige.

🎄Ge eller få? 
Klart det är roligt att få, men älskar känslan av att ge bort presenter som verkligen blir uppskattade. Och att slå in! Så, ge!

🎄 Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? 
Måste nog ändå säga Sunes jul, men båda är ju i topp!

🎄 Chokladkalender eller paketkalender? 
Hade alltid presentkalender som barn, tyckte det var superroligt! Har nog haft choklad en gång kanske, men det är ju inte så kul. Eller? Vet inte. Present i alla fall. 

🎄Plastgran eller äkta?
Äkta! Men klart att plast kan vara fint också, är så van vid en äkta bara. Luktar ju julafton när man var liten <3 
- julafton 2013

🎄 Arne Weise eller Ernst? 
Finns ju saker jag bryr mig mer om, men Ernst! 

🎄 När vill du att första snön ska falla? 
Jag älskar snö så i början på december! Vill ha hela månaden till julmys. 

🎄 Har du haft en grön gräsmatta på julen? 
Man bor ju trots allt i Sverige liksom... 

🎄När är det dags att pynta? 
Julgranen typ? Brukar pynta den runt 21/22 kanske? 

🎄 Kan du komma på något negativt med julen? 
Klart det finns, stress och julklappshets och alkohol och allt sådant. Är glad att vårt firande är så lugnt och mysigt som man vill att det ska vara och är ju typ minst så har väl märkt minst av stress också, men tror ändå vi blivit bättre på att inte hetsa så mycket så att alla ändå ska tycka det är kul. Hoppas det? 
 
 - julafton 2011

🎄 Favorit julfilm? 
Love Actually, är väl ändå julfilmen jag vet haha...

🎄Favorit julkalender? 
Sunes jul! Diselråttor och Sjömansmöss! Julens hjältar! Greveholm! 

🎄 Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? 
Brukar vilja ta ner allt efter nyår faktiskt. Vill hellre pynta tidigare och ner snabbare än tvärt om. Nu är det ju kvar till 13 januari typ? 

🎄 När öppnar du dina julklappar? 
Numera har vi öppnat inom familen på morgonen till julfrukosten. Sedan har vi hemliga tomten med släkten så man köper till en var vilket lottas ut några veckor innan, och det blir öppning efter utdelningen vid 5-6-7-tiden lite beroende på hur gamla de minsta är haha. 
 
- julafton 2014

🎄 Favorit juldoft? 
Oj svårt! Julgran kanske haha? Nejlika? Kanel? Julmat i allmänhet?

🎄 Vad framkallar mest julstämning? 
Klippet när barnen i bullerbyn firar jul! Att baka pepparkakor! Vakna upp en morgon och julgranen lyser! Snö! 

🎄 Vad är viktigast med julen? 
Att visa uppskatting mot de man bryr sig om, och att få det tillbaka. Tycker ofta julen kan få mig känna ett starkt band till familjen oavsett vad som egentligen händer i allas liv etc och det är något väldigt fint över det. 

 - julafton 2013